Busuk

| Monday, July 16, 2012 | |
Haruskah aku menggambarkan kau bagaikan bidadari
yang terbang melayang-layang di atas bumbung rumahku
untuk menaburkan benih-benih cinta saban malam?


Atau mestikah aku meletakkan engkau tinggi searas bintang
yang memanjangkan jalur cahaya biru untuk melingkari
segenap pekatnya gelap alam maya?


Atau perlukah aku menjadikan engkau seperti makhluk suci
yang tinggal di tempat paling dasar seperti mutiara hitam
untuk dikutip oleh hanya penyelam pakar?


Atau patutkah aku menyamakan kelunakan suara engkau
bagaikan getaran bunyi dari corong seruling buluh
yang tetap mampu menidurkan aku walau ditiup oleh si buta nota lagu?


Seakannya aku tak perlu mengejek engkau dengan perumpamaan
serba cantik tak terperi kerana kejadian engkau itu
pastinya tiada apa yang dapat disamakan.
Dan aku tak perlu juga tercari-cari tempat bertenggek di sebelah engkau
kerana aku tahu tiada kolong-kolong kosong
yang sesuai untuk menempatkan duduknya bontot aku.


Namun, cukup sekadar engkau menyedari yang aku hanyalah sekadar bau busuk
yang datang dari peluh di celah-celah jari kakimu.
Tidak diingini, tapi sentiasa ada...


Isnin
16 Julai 2012
1:33 petang
Petaling Jaya

9 comments:

Nizam.Ariff Says:
July 16, 2012 at 2:04 PM

gambarkan untuk aku pula...
makhluk pengisi lompong malam

Nizam.Ariff Says:
July 16, 2012 at 2:04 PM
This comment has been removed by the author.
SM Says:
July 16, 2012 at 2:08 PM

...hantu yang terkadang menjengah ke dalam mimpi, tak gitu?

Nizam.Ariff Says:
July 16, 2012 at 2:19 PM

salah satu, mungkin juga...
tapi lebih suka gelarnya dengan Mambang Malam... hahaha

faraherda. razalan Says:
July 16, 2012 at 2:31 PM

cagu? euuuw!

Telor Power Says:
July 16, 2012 at 9:39 PM

lu sungguh puitis bro.

SM Says:
July 17, 2012 at 12:28 PM

Nizam : jangan jadi mambang mabuk minum brandi... haha!

MF : yuck!

TP : puitis gua puitis busuk... hahaha!

sepa Says:
July 17, 2012 at 1:25 PM

hahaha... busuk tuuu...

tapi, takkan la.!


eh. gambarkan aku jugak, dalam sebaris ayat sahaja, yang panjangnya 50perkataan... hehehe

SM Says:
July 17, 2012 at 1:34 PM

sepa : nah! itu dah serupa iklan khidmat masyarakat... haha!