Sebuah Tanya

| Friday, June 29, 2012 | |

Akhirnya semua akan tiba pada suatu hari yang biasa.
Pada suatu ketika yang telah lama kita ketahui.
Apakah kau masih berbicara selembut dahulu.
Memintaku minum susu dan tidur lelap?
Sambil membenarkan letak leher kemejaku.


Kabut tipis pun turun pelan-pelan di lembah kasih, lembah Mandalawangi.
Kau dan aku tegak berdiri melihat hutan-hutan yang menjadi suram.
Meresapi belaian angin yang menjadi dingin.
Apakah kau masih membelaiku selembut dahulu.
Ketika kudekap kau dekaplah lebih mesra.
Lebih dekat.


Lampu-lampu berkerdipan di Jakarta yang sepi.
Kota kita berdua, yang tau dan terlena dalam mimpinya.
Kau dan aku berbicara tanpa kata, tanpa suara.
Ketika matamu yang basah menyelimuti Jakarta kita.


Apakah kau masih akan berkata.
Kudengar derap jantungmu.
Kita begitu berbeda dalam semua.
Kecuali dalam cinta.


Hari pun menjadi malam kulihat semuanya menjadi muram.
Wajah-wajah yang tidak kita kenal berbicara.
Dalam bahasa yang tidak kita mengerti.
Seperti kabut pagi itu.


Manisku, aku akan jalan terus membawa kenangan-kenangan.
Dan harapan-harapan bersama hidup yang lebih biru.


Soe Hok Gie
Selasa
1 April 1969


-Baru sejam setengah mengadap kerja kat monitor, dah tersangkut dua keping besi berani berlainan kutub atas kelopak mata ayu aku ni.
-Nak mengadap tv, celaka apa takde cerita best malam Jumaat ni!
-Sudahnya, aku kembali meneliti hasil-hasil karya beberapa orang hero termasuk dia ni...
-NOKTAH.

4 comments:

Lady Windsor Says:
June 29, 2012 at 7:56 AM

beb nanti aku cari balik kat mana aku simpan cd gie..lepas aku balik jalan-jalan ya...maybe hujung bulan depan...

SM Says:
June 29, 2012 at 8:03 AM

aku takkan lupa kalau orang dah janji... tapi tak pulak nak meminta-minta. cuma yang ni je aku jadi tak tau malu. haha!!!

Lady Windsor Says:
June 29, 2012 at 8:26 AM

baiklah..tengkiu sebab kau mengingatkan aku sebenarnya...aku balik cari, tapi hujung bulan 7 ya..jadual mak ketat sikit la dik non...hahaha

SM Says:
June 29, 2012 at 8:31 AM

koya la kau ni. dah macam ahli parlimen dekat pilihanraya pulak sibuknya... ceh!