Kemuncak Rasa Ghairah

| Sunday, May 06, 2012 | |


Gambar di atas diambil beberapa saat sebelum team berjersi putih menjaringkan gol tunggal perlawanan setelah kedudukan terikat tanpa jaringan dalam masa penuh perlawanan. Puncanya adalah kurangnya koordinasi antara pemain midfielder dengan pemain defence (betul ke aku eja ni?) oleh pasukan merah. Kemudian diikuti pula dengan kegagalan goal keeper (adik yang jersi hijau ni) mengekalkan fokus ketika seorang penyerang lawan berjaya mencelah masuk ke ruang yang sempit. Akibatnya, berlakulah satu fenomena yang dinamakan `lubok' ketika aku kecil dulu.


Game ni aku sempat tengok ketika masa tambahan pertama dan kedua je. Di mana waktu lima minit diperuntukkan untuk setiap masa tambahan dalam perlawanan sembilan sebelah kategori bawah 12 tahun ni.


Menghabiskan masa sebatang rokok bertenggek di atas belalang tempur pagi tadi, hati aku cukup-cukup terhibur dengan aksi amatur anak-anak ini bermain bola. Sesekali cuba menggentel bola untuk melepasi kawalan pemain lawan, kadang-kala mengeluarkan bola dari padang melepasi pagar setinggi beberapa meter dan juga cubaan melakukan try yang tak seberapa kudratnya. Kelakar ada, serious shit pun ada. Biasa la, budak-budak. Apa yang ada dalam kepala mereka, cuma bermain. Bermain, bukan main-main.


Dan aku yang wujud sebagai penonton tak diundang di situ cuma mampu berterima kasih kepada mereka kerana menghadiahkan kepuasan kepada aku. Kepuasan yang sukar didapati walaupun dengan membayar tiket berharga RM50 atau menduduki grandstand di dalam stadium bertaraf Sukan Komanwel. Lebih manis lagi, aku dapat lihat riak wajah mereka yang penuh keghairahan sebaik wisel penamat ditiup.


Itulah dia kemuncak rasa ghairah dalam suatu permainan yang dapat aku hayati pagi ni.




Ok, disebabkan bakul belalang tempur aku dah dipenuhi sayur dan beberapa jenis lauk stok untuk seminggu, aku beratkan hati untuk berambus dari situ. Jumpa lagi anak-anak. Kalau boleh, kita jumpa di kaca tv apabila kamu telah bergelar pemain kebangsaan kelak...


Sekian entri kembali dari pasar pagi.

5 comments:

Telor Power Says:
May 6, 2012 at 1:11 PM

video tak dapat tgk....shit tenet lembab.

ini lokasi 'jangan ambil padang kami' ker kehkehkeh.

Lady Windsor Says:
May 6, 2012 at 3:20 PM

ehh mana aku punya 2nd tadi? ko padam ke beb? Apa2 hal aku tak minat bola sebagaimana aku x minat politik.

Sekian!

SM Says:
May 6, 2012 at 5:58 PM

TP : ini lokasi untuk 'kalau berani, ambik la padang kami!'.

LW : tak tubik atas masalah teknikal. game apa yang kau minat?

Lady Windsor Says:
May 6, 2012 at 8:19 PM

Aku suka volleyball..nanti senang aku pelempang bola dan masa service tu aku boleh push energy aku full strength macam aku lanyak musuh2 aku...psiko sket!

SM Says:
May 7, 2012 at 10:56 AM

LW : tak cukup lagi tu.