Tenat

| Friday, February 03, 2012 | |
Pagi cuti hari wilayah hari tu, niat murni aku nak meninggalkan rumah seawal jam 8 pagi untuk menjalani sesi terapi sedikit tertangguh apabila perhatian aku telah di`magnet'kan kepada satu segmen yang menarik dalam rancangan Malaysia Hari Ini. Ada segmen semacam tutorial belajar tulisan jawi di mana penonton boleh berinteraksi secara langsung dengan tetamu jemputan.

Tontonan aku yang bermula pada penghujung segmen tu telah diperlihatkan dengan tip-tip menulis jawi dengan betul oleh seorang pensyarah yang dah tak berapa muda, tapi sesuai jugak dibuat `ayah gula' kalau dia bergelar tan sri. Dengan coretan-coretan kasar di atas helaian-helaian kertas, aku dapat tengok yang tulisan dia ni tak la cantik mana pun kalau dibandingkan dengan tulisan aku. Hah...!

Tapi apa yang buat aku double kagum adalah, orang yang pada mulanya aku sangkakan berbangsa cina sebenarnya adalah berasal dari Korea! Dah la fasih berbahasa Melayu, jadi pengkaji tulisan jawi pulak tu! Kagum, kagum...

Dan selepas aku search kat Google pasal pensyarah dari Korea ni dengan menggunakan nama sebenar dia, ini antara yang aku jumpa...



Artikel ni aku jumpa kat sini, tapi jangan tengok sangat semua komen-komen yang kat bawahnya tu. Ada yang merepek mintak penumbuk masam.


Teringat dulu kata-kata Cikgu Jasni (kalau tak silap, atau pun cikgu lain kot) iaitu cikgu sekolah agama aku, orang yang tak pandai membaca atau menulis jawi berkemungkinan dia tidak tahu atau bermasalah membaca al-Quran.


Macamana ni? F*ck the duck...


Sekian entri tahap kesihatan tulisan jawi.

18 comments:

Lady Windsor Says:
February 3, 2012 at 4:49 AM

1st.

ralphrazaq Says:
February 3, 2012 at 9:04 AM

pap pap pap pap (bunyi tepuk tangan) bagus la entri kali ni...

Pok Amai-Amai Says:
February 3, 2012 at 10:23 AM

Bebe - Org yg fasih jawi tp mls nak baca Al-Quran. Mcm ne lak? Kuikuikuik....

Pok Amai-Amai Says:
February 3, 2012 at 10:23 AM

Eh, aku nak eja beb...tp terlepas satu g e kat ujungnya. Aduhai!

NenetPenne (NP) Says:
February 3, 2012 at 10:45 AM

kalau tak tahu baca jawi cemana nak baca Quran? laaa

aku reti laa baca jawi tapi kalau dah baca merangkak2 tu alamakkkk malaslahhh...

what?? fuck the duck?? mana kau dapat quote ni?? ni dah luar tabiee ni.... ha ha ha...

Telor Power Says:
February 3, 2012 at 12:12 PM

ada juga reti baca quran tp xboleh baca jawi.


aku sgt kagum bangsa lain boleh menulis dan membaca tulisan jawi.

NenetPenne (NP) Says:
February 3, 2012 at 12:16 PM

@TP
ada yang langsung tak tahu baca quran dan tak tahu baca jawi
haaa tu lagi teruk..ini bukan saje2 i nak cakap, tapi terang2 i dah jumpa orang mcm tu....

mak suruh pegi mengaji, dia monteng...

Telor Power Says:
February 3, 2012 at 12:36 PM

NP : zaman skrg mmg begitu, mmg wujud apa yg ko katakan tu sis, Urbanlife katanya

pada yg tak tahu baca quran dan jawi mereka malu2 serupa minta penampor seketika saja. mereka salahkan 100% pada ibubapa kerana xdidik mereka masa kecik dulu dgn pelajaran quran dan jawi ni

SM Says:
February 4, 2012 at 1:37 AM

LW : 1st? you always be the number in my heart, buddy...!

ralph : hinsshhh... hinshhh... (bunyi nafas dari hidung kembang)

MF : penyelesaian mudah je pada aku. patut dihantar terus ke neraka tanpa penghakiman!

NP : weh, apa gila aku nak fuck itu duck. kau pernah tengok filem enemy of the state? one of my favourite movie ever.

tp : aku double kagum bai!

NP : ponteng juga satu keseronokan. tak percaya, tanya aku yang pakar ni...

tp : sekali lagi, mereka patut dihantar terus ke neraka tanpa penghakiman!

Telor Power Says:
February 4, 2012 at 2:48 AM

terus hantar ke neraka tanpa penghakiman lagi wa kagum der. kehkehkeh

Lady Windsor Says:
February 4, 2012 at 3:15 AM

What number woii!

SM Says:
February 4, 2012 at 3:47 AM

tp : itu yang sepatutnya

LW : number 2 and number 3...

NenetPenne (NP) Says:
February 5, 2012 at 1:06 AM

@SM
mcm penah dengar enemy of state tapi lupaaa... exhubby suka tengok kot... nanti aku tanya dia...

SM Says:
February 5, 2012 at 1:25 AM

NP : Filem tu pelakonnya will smith. Babak chasing adalah antara yang terbaik selain gone in 60 seconds. Aik, apa yang aku suka, exhbby kau pun suka. Tapi aku suka botak, dia suka berambut. Kami gojes dengan cara sendiri (puji diri). Peace!

reen afny Says:
February 7, 2012 at 12:17 PM

woww orang korea pun bagga dengan bahasa jawi. kita lagi la kena jaga kepentingan bahasa jawi macam ni. *peringatan kepada diri sendiri

SM Says:
February 8, 2012 at 7:58 AM

ra : bagga? apa tu? pelat jugak ke?

reen afny Says:
February 8, 2012 at 10:48 AM

haha siot! nampak aje kalau typo. haha bangga la. huhu

SM Says:
February 8, 2012 at 11:01 AM

oh, ingat bangla.