Samak

| Saturday, February 18, 2012 | |
"Ketika itu, novelis yang memperjuangkan fahaman ateis disanjung hingga diangkat karyanya menjadi buku teks. Kisah-kisah hanyir dunia pelacuran, perzinaan dan kebobrokan akhlak bangsa diangkat begitu hebat dalam novel-novel ini seolah-olah penulisnya tidak bertuhan! Saya percaya, novel-novel yang menghidangkan bahan hanyir yang berada di pasaran kini adalah buah-buah busuk yang ditanam generasi sasterawan zaman itu. Sewaktu masyarakat sastera lemas bergelumang dengan karya-karya berdosa ini, Ustaz Azizi muncul dengan Seorang Tua di Kaki Gunung yang sempat `menyamak' sedikit dunia sastera." Rohidzir Rais, PTS Litera Utama Sdn Bhd.


Ya, novel yang beliau maksudkan adalah novel pertama yang aku beli. Dan sehingga kini kekal sebagai satu-satunya novel yang aku balut dengan plastik seperti buku teks sekolah rendah, sebelum aku membacanya suatu masa dulu.


Sekian entri ingatan untuk Allahyarham. Al-Fatihah...

6 comments:

Anonymous Says:
February 18, 2012 at 11:25 AM

Hmm aku boleh terima kenyataan buah buah busuk yang ada kini ditanam oleh sasterawan hanyir pada masa itu...ye lah kan like father like son..memang x boleh elak dah..jadi takpayahlah kita memilih zat dari buah busuk itu...

Anonymous Says:
February 18, 2012 at 11:27 AM

1 st Dan 2 nd!


LW

Mr.Clive Says:
February 18, 2012 at 12:29 PM

ohoho setailo.siap balut ngan plastik tu...

Telor Power Says:
February 18, 2012 at 1:58 PM

novel ada balutan.stail...

SM Says:
February 18, 2012 at 11:17 PM

LW : sejak akhir-akhir ni dah ada kecenderungan hasilkan filem yang diadaptasi dari novel. aku harap, mereka tak tersilap memilih karya, dan dapat hasilkan sesuatu yang lebih baik di layar lebar. pengaruh habiburrahman el-shirazy?

clive & tp : tu la satu-satunya, lepas tu dah takde dah.

Telor Power Says:
February 19, 2012 at 1:46 AM

SM : bunyi macam menjaganya dgn rapi sgt mempunyai sentimental value