Penjilat

| Friday, December 09, 2011 | |


Awal pagi tadi.


"Encik M, ni report yang saya inspect hari tu. Minta tolong verify." Kata aku kat seorang brader berpangkat kanan.


"Eh, bukan bawah tanggungan saya ni. Awak bagi la kat Puan Z." Jawabnya tanpa mengalihkan pandangan dari skrin monitor. Aku terus berambus, balik tempat duduk. Mencari-cari buku lima sebab aku macam dapat rasa apa bakal berlaku sekejap lagi.


Beberapa minit kemudian.


"Bos, ni report inspection hari tu. Minta tolong semakkan, lepas tu biar saya follow up." Tangan aku mengunjukkan kepingan kertas bersaiz A4 dan A3 yang dikepilkan bersama-sama. 


"Mana?" Kata bos aku. Bos yang berperut boroi tu menyambut dokumen yang aku hulurkan sambil tangannya yang sebelah lagi menekan-nekan punat pada mesin photostat.


"Ha, ni report inspection yang kita hantar orang hari tu. Defect tak berapa banyak. Semua ok je." Tiba-tiba ada suara datang dari sebelah kanan aku. Bila aku berpaling, nah tu dia muka yang memang aku jaki dari tadi. Pemunya suara tu terus datang dekat antara aku dengan bos sambil jari telunjuknya sibuk meninjau-ninjau kertas yang tak pernah dia tengok sebelumnya.


Eh, pukimak betul orang tua ni! Karang aku sepuk muka tu, mau terbenam dalam gypsum board. Sia-sia je hidup. Tadi bukan main dia mengelak. Dah tu sekarang, dia pulak lebih-lebih. Nasib baik la hari ni Jumaat. Kalau tak, pembunuhan kejam bakal berlaku atas bangunan pejabat yang tinggi melangit ni.


Apa-apa hal, aku nak berambus awal tengahari ni. Dah lama tak solat Jumaat kat masjid BK4, pekena cendol dengan rojak Shaib pun orait jugak.


Sekian entri pasal penjilat.

43 comments:

blu4sky Says:
December 9, 2011 at 12:16 PM

hahahah..sabo bro.. manusia macam tu mmg ada dimana-mana.. mmg bikin panas...

SM Says:
December 9, 2011 at 12:19 PM

takpe, mengenangkan cendol dan rojak sedap di alam semesta, aku biarkan je.

Fara Says:
December 9, 2011 at 12:42 PM

Perkara biasa kat opis aku gak. Tp kurang sket skt ati sbb Cina sama Cina. Klu bangsa sendiri...mmmm...

Lady Windsor Says:
December 9, 2011 at 12:58 PM

aiyoo pembunuhan kejam bakal berlaku di bangunan tinggi melangit..hmm bikin otak aku makin ligat berputar, di mana bangunan tinggi itu..nak je aku jejak...

reen afny Says:
December 9, 2011 at 9:57 PM

aku blurr, apa kaitan dengan penjilat??? dia suka kipas boss or busy body??

ok jugak maen bunuh2 ni.. aku suka. haha

NenetPenne (NP) Says:
December 10, 2011 at 12:31 AM

yuhooo...
kat opis aku pun ada gak... tapi lantaklah... dosa sendiri tanggung...

SM Says:
December 10, 2011 at 12:39 AM

MF : kalau bangsa lain aku pun tak berapa kisah. ni bangsa sendiri. alamak, mujur sekarang aku dalam proses belajar sabar dalam bulan yang mulia.

LW : tak payah mengada-ngada. baik kau tolong aku fikir cara nak meakukan pembunuhan kejam di tengah khalayak tanpa menjadi suspek utama.

ra : pada aku penjilat (bontot selalunya) adalah mereka yang gemar mengipas orang lain, terutamanya ketua.

NP : dosa sendiri tanggung. tapi kerja dia pulak orang lain tanggung. ceh! (sabar botak, sabar...)

Lady Windsor Says:
December 10, 2011 at 12:53 AM

Aku ada cara tapi...

SM Says:
December 11, 2011 at 2:18 AM

ada tapi jugak? takpe, lain kali je la aku tanya.

Lady Windsor Says:
December 11, 2011 at 5:23 AM

Ahhaaa..ok! Kalau ada tapi tu maksudnya ko kena tunggu masa dan ketika lain...baru ada jawapan!

telor power Says:
December 12, 2011 at 2:34 AM

kehkehkeh ganas lu

SM Says:
December 12, 2011 at 7:44 AM

LW : i already got the answer. cewah, speaking!

tp : ganas kat dunia je beb...

Lady Windsor Says:
December 12, 2011 at 8:32 AM

hah! already got the answer?? well done buddy..come join me in Mafia Vamp..bhahaha

SM Says:
December 12, 2011 at 9:44 AM

nope, yakuza world...

telor power Says:
December 12, 2011 at 9:46 AM

kehkehkeh....memang kalo nak ganas kat dunia aje la...takkan kat dunia yang lain pun lu nak ganas gak.

Lady Windsor Says:
December 12, 2011 at 11:59 AM

nope, i said mafia vamp!

SM Says:
December 12, 2011 at 4:11 PM

tp : sebab tu gua cuba ganas kat sini je, kat sana diam-diam suda...

LW : nope, yakuza...

Lady Windsor Says:
December 12, 2011 at 4:18 PM

absolutely MAFIA!!!

SM Says:
December 12, 2011 at 4:22 PM

up to you, tapi beat takeshi lebih `sejuk' daripada andy garcia.

Lady Windsor Says:
December 12, 2011 at 5:01 PM

takeshi sejuk dalam beat tersendiri while my garcia is warmest in his own way...denggg!!! mwahaaha..

word verification: novel (motif?)

SM Says:
December 13, 2011 at 1:24 AM

aku suka sejuk, suam-suam kuku tak main ha. kau memang very the lucky beb, selalu dapat word boombastik!

Lady Windsor Says:
December 13, 2011 at 3:26 AM

Aku suka suam suam kuku la wei...karang kalu panas aku lak yg burn...ko suka sejuk? Apakah?? Apakah ko sudah bermutasi perlahan- lahan memasuki dunia V?

Well..I'm always lucky meh...coz I got u...to fight and battle! Hahahaha...

reen afny Says:
December 13, 2011 at 12:21 PM

hahaha tahu takpe.. biasa la nak naik pangkat tanpa usaha yang berkat! menjilat jela kerja dia. haha

SM Says:
December 13, 2011 at 1:38 PM

LW : sejuk elok untuk aku tatkala dalam kesuaman. lucky? booodeeekkk...!

ra : harus dia ingat, nikmat kat dunia tanpa jaminan keberkatan yang boleh dibawa ke sana tak guna jugak. harus aku sepuk muka dia laju-laju, lepas tu bagi pukulan cedok kat dagu, bila dah terlentang aku pijak-pijak tulang rusuk sampai hancur.

Lady Windsor Says:
December 13, 2011 at 3:18 PM

ha ah..lucky! weii aku puji le tu..ok tak cara puji cenggitu?

SM Says:
December 13, 2011 at 3:22 PM

aik, kau pun ada cara tersendiri dalam menzahirkan kata-kata pujian? dahsyat... aku terima dengan ucapan, gracias!

Lady Windsor Says:
December 13, 2011 at 4:33 PM

beb..kalu direct je puji, itu bukan aku la weii..merci!

SM Says:
December 14, 2011 at 7:48 AM

aku tak suka dipuji, pun tak suka memuji secara terus.

Lady Windsor Says:
December 14, 2011 at 7:57 AM

Sama la!

SM Says:
December 14, 2011 at 9:43 AM

kau boleh naik satu kapal dengan aku, tapi bukan ke neraka. nah!

reen afny Says:
December 14, 2011 at 9:56 AM

hahaha ganas gilaaa... ni mesti pengaruh cerita bunuh2 =.=
last sekali, tembak dia laju2. haha boleh tak macam tu??

SM Says:
December 14, 2011 at 10:01 AM

aku tembak kat lubang telinga kanan sampai tembus sebelah kiri.

reen afny Says:
December 14, 2011 at 10:05 AM

hihihi sengalss... okayy jugak idea tu. haha

SM Says:
December 14, 2011 at 10:10 AM

ya Allah, mintak dijauhkan.

reen afny Says:
December 14, 2011 at 11:00 AM

pulak... tak paham aku orang2 tua zaman sekarang =.=

SM Says:
December 14, 2011 at 12:45 PM

nah, macam siol! hahahaaa!!!!

Lady Windsor Says:
December 14, 2011 at 5:57 PM

SM, aku tak naik kapal, aku naik kapal terbang, jangan sentap aarr...

SM Says:
December 15, 2011 at 8:02 AM

aku orang susah. not everyone can fly. hahahaa...!

Lady Windsor Says:
December 15, 2011 at 9:10 AM

ayat aku tak habis...aku naik kapal terbang...kapal terbang kertas...kapal terbang kertas yang aku buat sendiri...aku naik kapal terbas kertas yang aku buat sendiri dalam mimpi...

..jadi aku bebas terbang, ke mana-mana saja aku mahu...hatta ke hujung dunia...aku boleh, sebab ianya hanya berlaku dalam mimpi aku..mimpi yang tak pernah selesai...

SM Says:
December 15, 2011 at 10:10 AM

ok, tapi jangan tumpangi kapal terbang kertas konvensional yang hanya dikemudi angin. tentu kau tak mahu sesat diangkut angit ribut tanpa arah kan? jadi, aku syorkan kau letak propeller kecil sebagai pemangkin hala tuju kapal terbang kertas kau tu, waima dalam mimpi pun!

reen afny Says:
December 15, 2011 at 12:52 PM

hihihi jangan marah....

SM Says:
December 15, 2011 at 5:32 PM

ra : takde makna siot orang tua macam aku ni nak marah-marah...

reen afny Says:
December 15, 2011 at 5:37 PM

hahaha tula pasal. kang lagi kedut muka tu kang. lalalala~