Dua Jenis

| Sunday, November 20, 2011 | |


Lokasi : pasar malam legend Jalan Tuanku Abdul Rahman
Waktu : ketika azan Isya' dari Masjid India
Situasi : dua ekor malaun tengah cangkung sambil berborak tak hormat azan




Scene 1


Dia : Memang problem gila sekarang aku ni.
Aku : Apahal?
Dia : Duit la. Banyak dah aku punya sangkut.
Aku : Sangkut apa jadahnya. Ok je aku tengok, rokok tetap tak putus.
Dia : Duit aku negatif bulan ni. Hutang rumah yang satu lagi tu dah dua bulan kantoi.
Aku : Abis tu, kau ingat aku ni anak Tan Sri ke nak mintak tolong?
Dia : Takde la. Aku tau kau ni kedana... 
Aku : Cibai...
Dia : Kau tau tak, macamana nak lari dari masalah?
Aku : Tau, caranya kau tak payah lari. Sebab dalam dunia ni ada dua jenis manusia yang takde masalah.
Dia : Siapa, macamana?
Aku : Orang gila dengan orang mati...
Dia : Sial, kau nak suruh aku mati ke?
Aku : Bukan, aku nak kau jadi orang gila...
Dia : Wei, bongok...!




Scene 2


Dia : Eh, macamana agaknya kalau satu masa tu ada sekali bedebuk emas jatuh depan kita.
Aku : Boleh sangat, bukan susah pun.
Dia : Merompak?
Aku : Bukan, tu kerja haram. Ada satu tempat.
Dia : Mana?
Aku : Dalam syurga....
Dia : Kimak, yang ni kau nak suruh aku mati ke?
Aku : Bukan jugak, aku nak kau pastikan amalan kau lebih sikit daripada dosa.
Dia : Celaka...!




*****
On the way balik berniaga, nampak seorang lelaki gelandangan yang kelihatan seperti kurang siuman. Serta-merta mulut cabul aku bagitau dia sambil menudingkan jari ke arah lelaki tu, "ha, aku dah nampak masa depan kau". Dan ubatnya, kepala aku kena tunjal...


Masalah? Kenapa nak takut atau cuba lari dari masalah? Bukan ke masalah  tu tercipta cuma untuk diselesaikan... Sebab tu la Tuhan letakkan otak kita elok di dalam tempurung kepala, supaya kita dapat gunakan untuk memikirkan cara menyelesaikan masalah dengan betul dan teratur, dan seboleh-bolehnya jalan penyelesaian yang kita pilih tu tak akan menerbitkan masalah yang lain.


Sekian entri dinihari...

41 comments:

Aku Ibu Muda Says:
November 20, 2011 at 1:39 AM

i'm thinking!

SM Says:
November 20, 2011 at 1:45 AM

aku juga, tak habis-habis thinking sejak petang tadi...

NenetPenne (NP) Says:
November 20, 2011 at 1:54 AM

keep on thinking...

ada duit semua boleh jadi
tak ada duit, semua menda tak jadi..

SM Says:
November 20, 2011 at 1:57 AM

bila semua benda tak jadi, mula la kita jadi gila.

Lady Windsor Says:
November 20, 2011 at 4:12 AM

No need to think! As for me...life goes on..betul le apa yg ko kata tu, masalah untuk dihadapi, bukannya dielakkan atau melarikan diri darinya..cehhh betulkan? Kalau laripun lambat laun kena hadapinya juga.

Dulu kalau ada masalah aku fikir sampai hypertention jadi supertention, sekarang kalau ada masalah apa pun, aku slow motion ambik kunci keta, pandu diri ke JJ bucu dapur rumah aku, jalan2 beli belah tingkap...selesai satu masalah!
Eh sorry aku terbuat macam blog sendiri pulak!

SM Says:
November 20, 2011 at 11:47 PM

para1:
tu bukan larikan diri dari masalah sebenarnya sebab masalah takkan dapat dihindari langsung kalau tak diselesaikan, tapi itu adalah lari dari tanggungjawab. tanggungjawab sebagai penyelesai masalah.

para2:
ha, yang ni pulak kaedah penyelesaian masalah secara berhemah.

Paria Perawan Says:
November 21, 2011 at 6:11 AM

hmmmm...
tp human can't handle too much pressure include me
money always my problem

SM Says:
November 21, 2011 at 9:38 AM

PP:

semua orang ada masalah duit, dan duit la jugak punca segala masalah.

tak semua orang mampu tanggung masalah sendiri, sebab tu dalam dunia bukan ada seorang je manusia. dan tuhan pun sentiasa ada.

tapi yang pentingnya, jangan lari... face it!

Fara Says:
November 21, 2011 at 10:34 AM

Orang Cina klu ade utang dgn Ah Long, diorang bunuh diri.

Orang India kalau ada mslh, mabuk2 pastu bunuh diri.

Orang Melayu, kalau awek ada balak lain, bunuh awek dgn balak2 dia sekali. Err, pas bunuh agak2 diorang bunuh diri tak?

SM Says:
November 21, 2011 at 10:45 AM

dua kemungkinan, hidup bahagia hingga ke akhir hayat ATAU hidup bahagia juga tapi bersama kawan-kawan sepenjara. ada lain-lain kemungkinan lagi ke?

Lady Windsor Says:
November 21, 2011 at 10:50 AM

Setakat ni berdasarkan pemerhatian aku, itu jelah yg ada, hidup bahagian dengan kawan2 sepenjara...

SM Says:
November 21, 2011 at 12:00 PM

nak bahagia? silakan, tapi akan dapat kebahagiaan di tempat yang tak sepatutnya.

Lady Windsor Says:
November 21, 2011 at 12:09 PM

Itu cara bahagia jalan singkat untuk ke neraka..

SM Says:
November 21, 2011 at 12:16 PM

ah, orang macam tu kan cuma hidup untuk dunia je, neraka tak wujud pun dalam kepala...

Fara Says:
November 21, 2011 at 12:31 PM

Agak2 klu msk penjara, kena liwat mcm Andy Dufresne (Shawshank Redemption) tak? Aku pnh dgr cite, klu kat penjara...tak kire negara mane, ada 2 kemungkinan....

1 - Kena belasah separuh mati
2 - Jdk gundik

Yeke?

SM Says:
November 21, 2011 at 12:44 PM

tak payah masuk penjara, kat lokap pun dah kena!

Lady Windsor Says:
November 21, 2011 at 1:03 PM

Yerp...yak payah kata lokap, dalam rumah sendiri pun boleh berlalu...nowadays banyak setan pakai topeng manusia, bapak makan anak, abang khianati adik...

Lady Windsor Says:
November 21, 2011 at 1:04 PM

* tak payah...

SM Says:
November 21, 2011 at 1:06 PM

eh, itu bukan setan. tapi bangkai setan! (aku tau kau teruja nak komen beb, sampai tersilap taip. hahahaa!)

reen afny Says:
November 21, 2011 at 1:12 PM

woww! impressived words.. haha
haha tapi mengong je kau suruh member kau jadi gilaaa. tak glemer langsung. haha

SM Says:
November 21, 2011 at 1:19 PM

kelabihan orang gila. ada masalah, tapi orang lain yang fikirkan masalah dia. berhajat? tak payah la, terlebih glamour tu beb.

reen afny Says:
November 21, 2011 at 1:23 PM

haha taknak aku jadi org gilaaa... huhu tula terlebih glemer pulak profesion tu. haha

SM Says:
November 21, 2011 at 1:29 PM

sentiasa jadi perhatian, boleh lintas jalan sesuka hati, boleh tidur kat mana-mana, perut kau tahan dengan segala jenis makanan basi atau expired. satu kelebihan yang tuhan bagi, tapi dalam cara yang menyedihkan.

reen afny Says:
November 21, 2011 at 1:30 PM

huhu tapi tak boleh berfikir dgn cara waraas.. sama jela macam haiwan. taknakkkkk

SM Says:
November 21, 2011 at 1:43 PM

sesuai untuk orang yang nak lari dari masalah macam kawan aku tu...

reen afny Says:
November 21, 2011 at 1:55 PM

tahu takpe. masalahnye da jadi org gila puna da masalah kan. hahaha

SM Says:
November 21, 2011 at 2:00 PM

itu masalah yang tak perlu difikirkan.

Lady Windsor Says:
November 21, 2011 at 2:17 PM

Hahaha aku tahu ko 'excited'....hahahahahah...sampai silap eja!

SM Says:
November 21, 2011 at 2:23 PM

hahahaaa...! auwww...

Lady Windsor Says:
November 21, 2011 at 3:56 PM

Ceitt! Mula le tu bersalin kulit jadi maknyah lorong hj taib! Poyo!!

SM Says:
November 21, 2011 at 3:58 PM

back to the topic, mungkin sebab tu tuhan tak bagi masalah banyak-banyak kat aku kot.

Lady Windsor Says:
November 21, 2011 at 5:00 PM

A ah...aku dah lama dalam barisan....excellent dak? Tak gitu?

SM Says:
November 21, 2011 at 5:19 PM

takde regu, memang la kau disiplin tip top.

Fara Says:
November 21, 2011 at 5:34 PM

Ko ade experience ke?

Curious!

SM Says:
November 21, 2011 at 5:39 PM

berdasarkan cerita orang. apa nak curious pulak. gilo apa? haa...

Lady Windsor Says:
November 21, 2011 at 6:14 PM

Regu aku sibuk, study...exam...tunggu la bila dia dah free esok, kucar kacir barisan ngko...

SM Says:
November 21, 2011 at 6:32 PM

bijak, patut la dunia separa aman, malaysia pun dapat masuk final. rupanya ada orang tak cukup regu.

Lady Windsor Says:
November 21, 2011 at 8:52 PM

Roger! Roger NP....tulun! Tulun! Roger and out!!

NenetPenne (NP) Says:
November 22, 2011 at 9:36 PM

@LW
i tolong u bulan 2 nanti yer..
sabar yer...

@SM
siap kau!!!! kau tengoklah barisan kau cemana nanti... muaahhaahah,

SM Says:
November 22, 2011 at 10:54 PM

NP: aku syak mesti dua tiga hari ni kau takde paper kan? ingat sikit beb, aku belum doakan kau lagi tau. hahhaaaa...!

Lady Windsor Says:
November 23, 2011 at 4:27 AM

SM, dia ada paper..tapi sebab aku dah hantar isyarat NP S.O.S, so dia muncul le buat tinjauan...strategic beb...like Sun Tzu said, Art of War...amacam?