siapa?

| Tuesday, September 06, 2011 | |
Sepanjang hari ni aku tak berpeluang membaca akhbar yang biasa aku selak (dan klik) sebab agak sibuk sedikit. Cuma satu dua tajuk yang membuatkan aku makin keliru.

Siapa sebenarnya yang menjadi hero kepada perjuangan memerdekakan tanah yang kita pijak dan bumi yang kita junjung sekarang ni? Mat Kilau, Rosli Dhobi atau pun Dato' Maharaja Lela? Tak mungkin sebab mereka semua tu pengganas yang patut dikekang kaki tangan mereka dan layak dihukum gantung atau sekurang-kurangnya dibuang ke tanah lain agar anak cucu mereka tak kenal lagi tanah yang ini. Chin Peng atau pun Shamsiah Fakeh? Jauh sekali sebab mereka adalah golongan sesat yang menganuti idealogi berbahaya untuk umat. Pastinya Dato' Onn dan kemudiannya Tunku Abdulrahman sebab atas usaha dan gagasan penyatuan mereka sahaja yang berjaya menurunkan bendera Union Jack.

Entahlah... Ada orang kata, sejarah tak perlu didebatkan! Bullshit!!!

24 comments:

Lady Windsor Says:
September 6, 2011 at 1:39 PM

pada aku...perjuangan menuntut kemerdekaan bukan kerja mat kilau,, tok bahaman, rosli dhobi atau adnan saidi, bukan juga dato onn atau tunku..sebaliknya kemerdekaan adalah kerja berpasukan..kerja berkumpulan yang menuntut perih jerih bertahun, bukan sehari dua..sejarah perjuangan mereka saling melengkapi antara satu sama lain..dan jangan lupa sumbangan wanita juga dalam kemerdekaan negara...
sejarah tetap sejarah..walaupun ada yg cuba mengubahnya..dan aku juga antara yg secara tidak sengaja sudah mengubah sejarah..(hanya aku yg tahu..)

SynicalMind Says:
September 6, 2011 at 1:43 PM

cuma catatan sejarah sekarang menjadi mainan sesetenagh pihak hnag cuba berlagak hero. sekali lagi, bullshit...!

Lady Windsor Says:
September 6, 2011 at 2:00 PM

yang cuba berlagak hero itu adalah dangkal sebenarnya..

SynicalMind Says:
September 6, 2011 at 2:03 PM

jadi, salah tak kalau aku cuba pertikaikan sejarah yang sedia tertulis dan kita fahami sejak sekolah dulu? hahaa...

Lady Windsor Says:
September 6, 2011 at 2:11 PM

agak subjektif sifatnya pertanyaan kau tu..tadi aku dengar ada dua orang berkata-kata di office aku..antara yg aku curi dengar...tak salah mengubah sejarah atau memesongkah sedikit fakta untuk disyncronisez dengan masa kini, agar perpaduan kaum terjaga...bla! bla! pandangan aku..boleh tak aku nak kata WTF?

SynicalMind Says:
September 6, 2011 at 2:50 PM

fucking asshole mana yang cakap macam tu? perpaduan atau atas alasan apa pun aku tak boleh terima. sejarah tu berlaku dan patut kita kenang sampai bila-bila supaya boleh kita jadikan iktibar, sebab dalam sejarah terlalu banyak kesilapan yang pasti akan kita lakukan jugak. kalau sejarah tu diubah mengikut tujuan tertentu, apa maknanya lagi? sejarah adalah fakta kebenaran, bukan fiksyen rekaan...

Lady Windsor Says:
September 6, 2011 at 3:26 PM

tu la pasal, aku rasa nak sepak je mulut mereka yg berkata-kata macam tu..bancai betul..

SynicalMind Says:
September 6, 2011 at 3:49 PM

mempermainkan sejarah dengan secara sengaja mengubahnya, takde beza dengan &@*%$(@#*$^#...

Lady Windsor Says:
September 6, 2011 at 3:56 PM

ya! ya!..terkelu aku dengar masa derang sembang tu..

SynicalMind Says:
September 6, 2011 at 4:22 PM

mereka langsung tak layak bercakap soal sejarah...

Lady Windsor Says:
September 6, 2011 at 4:24 PM

malah mereka juga tidak layak untuk mengaku anak merdeka sebenarnya..lalu apakah gelaran untuk mereka ya?

SynicalMind Says:
September 6, 2011 at 4:32 PM

...anak haram! haram jejakkan kaki di sini.

Lady Windsor Says:
September 6, 2011 at 4:34 PM

uhhh!! tekejut mak...

SynicalMind Says:
September 6, 2011 at 4:36 PM

...aku marah. tiada emoticon yang sesuai.

Lady Windsor Says:
September 6, 2011 at 4:58 PM

aku tahu..emoticon sesuai adalah raise up middle finger..boleh?

SynicalMind Says:
September 6, 2011 at 5:09 PM

i always did to an idiots like them...

Lady Windsor Says:
September 6, 2011 at 6:35 PM

they deserve for that!

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ Says:
September 7, 2011 at 12:38 AM

gua makin konfius dgn sejarah..bile ade kekeliruan, harus dibincang dan didebatkan..

sape kata xleh debat??suh die pindah angola..

SynicalMind Says:
September 7, 2011 at 1:00 AM

LW: yeah, right!
KAMEN: pada aku, sejarah boleh saja diperdebatkan tapi pada masa sama dipelihara keasliannya. orang mengubah catatan sejarah tu cuma berniat menjaga kepentingan sendiri.

Lady Windsor Says:
September 7, 2011 at 3:48 AM

Kamen, lama ghaib..mana pegi?

SM: huruf jawi kamen tu cantik gak kan...

SynicalMind Says:
September 7, 2011 at 7:23 AM

LW: kamen pergi bertapa sempena tamatnya ramadhan kot.

Lady Windsor Says:
September 7, 2011 at 7:39 AM

tu la..sebulan x muncul..tetiba amalam tadi ada..tegezut aku! (lari topik jap)

SynicalMind Says:
September 7, 2011 at 7:46 AM

...masuk baris balik. dia puasa daripada menaip.

Lady Windsor Says:
September 7, 2011 at 7:50 AM

owh ok..baekklahhh!!!