Catatan Seorang Demonstran (2)

| Wednesday, August 17, 2011 | |


Jenazah dibawa oleh pesawat terbang AURI, dari Malang mampir Yogja dan kemudian ke Jakarta. Ketika di Yogja, kami turun dari pesawat dan duduk-duduk di lapangan rumput. Pilot yang mengemudikan pesawat tersebut duduk bersama kami. Kami bercakap-cakap. Kemudian dia bertanya, apakah benar jenazah yang dibawa adalah jenazah Soe Hok Gie. Saya membenarkan. Dia kemudian berkata, "Saya kenal namanya. Saya senang membaca karang-karangannya. Sayang sekali dia meninggal. Dia mungkin bisa berbuat lebih banyak, kalau dia hidup terus". saya memandang ke arah cakrawala yang membatasi lapangan terbang ini dan hayalan saya mencoba menembus ruang hampa yang ada di balik awan sana. Apakah suara yang perlahan dari penerbangan AURI ini bergema juga di ruang hampa tersebut?

Saya tahu, di mana Soe Hok Gie menulis karang-karangannya. Di rumah di Jalan Kebon Jeruk, di kamar belakang, ada sebuah meja panjang. Penerangan listrik suram, karena voltase yang selalu turun kalau malam hari. Di sana juga banyak nyamuk. Ketika orang-orang lain sudah tidur, seringkali masih terdengar suara mesin tik dari kamar belakang Soe Hok Gie, di kamar yang suram dan banyak nyamuk itu, sendirian, sedang mengetik membuat karangannya. Pernahkah dia membayangkan bahwa karangan tersebut akan dibaca oleh seorang penerbang AURI atau oleh seorang tukang peti mati di Malang?

Tiba-tiba, saya melihat sebuah gambaran yang menimbulkan pelbagai macam perasaan di dalam diri saya. Ketidak-adilan bisa merajalela, tapi bagi seorang yang secara jujur dan berani berusaha melawan semua ini, dia akan mendapat dukungan tanpa suara dari banyak orang. Mereka memang tidak berani membuka mulutnya, karena kekuasaan membungkamkannya. Tapi kekuasaan tidak bisa menghilangkan dukungan itu sendiri, karena betapa kuat pun kekuasaan, seseorang tetap masih memiliki kemerdekaan untuk berkata "Ya" atau "Tidak", meskipun cuma di dalam hatinya.

Saya terbangun dari lamunan saya ketika saya dipanggil naik pesawat terbang. Kami segera akan berangkat lagi. Saya berdiri kembali di samping peti matinya. Di dalam hati saya berbisik, "Gie, kamu tidak sendirian". Saya tak tahu apakah Hok Gie mendengar atau tidak apa yang saya katakan itu.

-Arief Budiman.

**********

...walau pun aku mengambil masa tak sampai seminit untuk membaca bab pertama naskhah ini, tapi seketika kemudiannya aku terkedu sendirian dalam bingit suara orang-orang sekeliling di pejabat dan gema lagu dari mini hi-fi di sebelah selama hampir lima minit, mungkin kerana rasa kekaguman aku mulai menebal padanya...

35 comments:

Lady Windsor Says:
August 17, 2011 at 5:24 PM

aku terbayang Gesang (begawan solo) yang juga menghadapi hari tua di dalam kamar sepi di satu kawasan yang air sungainya adalah mengalir bagai mata air suatu ketika dulu..tapi masa aku ziarah ke situ..sungai yang jadi kebanggaan Gesang pekat likat hitam berbelat airnya...kalau Gesang tengok, dia pun akan kecewa dengan sanjungannya terhadap sungai itu disia-siakan masyarakat setempat..jauh bezanya dengan Gie tapi mereka mempunyai perjuangan serupa, mengikut jalan sendiri..kerana Gesang memperjuangkan sungai yg jadi sumber rezeki mereka pada masa itu..

aku bet kalu Gie masih hidup, dia akan jadi pengarang besar indonesia seperti pramoedya, ajip rosidi, ws rendra etc..chairil pun, kalau masih ada akan mengalami zaman gemilang kerana dia ada ramai pengikut yang memahami perjuangan dilaungkan,

haishh kalu orang baca mesti kata aku pro indon tapi tidak, aku sokong sebab mereka perjuangkan kemanusiaan..dan kecintaan kepada bumi tanah tumpah darah...ko patut baca para priari yang mengambil watak seorang wanita menyokong perjuangan kemerdekaan indonesia...

bagaimanakah caranya untuk aku memiliki naskhah ini?

SynicalMind Says:
August 17, 2011 at 6:37 PM

aku bepandangan sebaliknya. jika gie masih hidup hingga sempat melihat anak soekarno memegang tampuk kekuasaan bapanya, mungkin tentangan yang dihadapi makin hebat lagi, masih sendiri biarpun wawasan luhur dari dalam kepalanya memanjat idealogi hingga jauh ke asia tengah. itu lumrah. sama ada kamu jadi sanjungan selama hidup dan sesudah mati, atau kamu hanya menikmatinya ketika jasad kamu telah dibaluti tanah (aik, aku ingat encik google dah beri bantuan, hahahaaa..!)

[ - ] xtionkamen / ﺈﻴﻛﺸﻦ ﮐﺂﻤﻳﻦ Says:
August 17, 2011 at 7:20 PM

gua xpnh knl gie tu..tp dari entry lu ni, gua pecaya kematian beliau 1 kehilangan yg bsr buat mereka mereka yg taw nilai karyanya...

SynicalMind Says:
August 17, 2011 at 8:14 PM

aku pun baru mengenalinya, tambahan dia bukan sahaja penulis tapi aku percaya dia antara penggerak pemikiran revolusi di kalangan mahasiswa lewat 60-an di sana.

NenekPenne Says:
August 17, 2011 at 9:48 PM

oh my god, tak reti i menda2 mcm ni... permisi dulu...
jiwa i bukan jiwa sastera...maafin..

Lady Windsor Says:
August 17, 2011 at 10:01 PM

aku gaduh dengan encik goggle...asyik down saja ini sistem bagai besi buruk..

okeh aku akan cari sampai dapat sebab idealogi gie sudah meresap ke dalam kepala otak aku..lama sudah aku x baca buku yang berat ini setelah aku tinggalkan chairil dan wole soyinka sekitar 93..

SynicalMind Says:
August 18, 2011 at 1:30 AM

NP: hahahaa, kali ni NP takkan keluar baris...
LW: selain Catatan Seorang Demonstran (catatn peribadi beliau), aku juga sedang mengesan hasil-hasil tulisannya yang lain.

Lady Windsor Says:
August 18, 2011 at 7:00 AM

SM: aku sudah menekuni catatan mengenai Gie oleh Arief Budiman...walaupun baru sekejap aku mengetahuinya..dalam sekejap itu juga aku mengenalinya...catatan itu amat berbekas, bahkan berkesan amat. alangkah bagusnya kalau aku dapat memiliki biografi Gie.

NP: nak masuk barisan ke..hahahaha

SynicalMind Says:
August 18, 2011 at 7:57 AM

aku juga kini sedang menekuni isi-isi dalam catatannya...

Lady Windsor Says:
August 18, 2011 at 8:43 AM

cuma aku agak musykil...dari sejumlah seminar sastera di malaysia dan indonesia, seingat aku..tidak pernah sekali pun aku mendengar mengenai Soe Hok Gie disebut speaker..aku kira period kehidupan Gie lebih sulit berbanding era chairil sehingga dia dilupakan atau mereka tidak berani menyebut nama Gie kerana dia hidup pada zaman pemerintahan Soekarno..

SynicalMind Says:
August 18, 2011 at 8:48 AM

mungkin juga kerana Gie bukan sasterawan, dia hanya menumpukan penulisannya dengan kritik-kritik di koran-koran, makalah atau berpentas bersama-sama mahasiswa sezaman dengannya. karya seperti puisi hanyalah antara medium tambahannya sahaja.

Lady Windsor Says:
August 18, 2011 at 9:28 AM

mungkin juga...tapi aku nak tanya mereka di Indon apa jadi dengan Gie ini, musti ada yang tahu...

SynicalMind Says:
August 18, 2011 at 11:17 AM

ok, aku akan ingatkan kalau ko melawat ke sana...

Lady Windsor Says:
August 18, 2011 at 11:25 AM
This comment has been removed by the author.
Lady Windsor Says:
August 18, 2011 at 11:26 AM

aku x melawat kot, tpon je..x pun sms..

SynicalMind Says:
August 18, 2011 at 11:31 AM

wow, freaking lucky crap...! i think gie is a good subject to having a conversation with them.

Lady Windsor Says:
August 18, 2011 at 11:47 AM

yerp..they sometimes visit KL..join event @ Rumah Pena..

SynicalMind Says:
August 18, 2011 at 11:49 AM

send my regard to them ya. i also wanna know more bout gie... mungkin boleh titipkan dvd filem gie ni lakonan nicholas saputra. (sengih)

Lady Windsor Says:
August 18, 2011 at 12:00 PM

insyaAllah...btw i did review kat youtube abt gie lakonan nicholas...nak kena cari dvd baru puas hati..

SynicalMind Says:
August 18, 2011 at 12:04 PM

misi dvd aku kini bermula kembali. dvd nandalala dan gie.

Lady Windsor Says:
August 18, 2011 at 12:19 PM

bagus...jangan lupa beli dua..ingat kawan beb!

SynicalMind Says:
August 18, 2011 at 12:20 PM

apa ada hal...

Lady Windsor Says:
August 18, 2011 at 12:24 PM

hal apa ada...

NenekPenne Says:
August 18, 2011 at 3:44 PM

this time i masuk barisan... i'm a good girl this time...

suka lah si SM tu... tak payah hambat2 i lagi...

SynicalMind Says:
August 18, 2011 at 3:49 PM

LW: nanti kalau sasaran dikesan, aku takkan lupa kawan-kawan.
NP: ye, masuk atau keluar barisan dalam keadaan terkawal...

Lady Windsor Says:
August 18, 2011 at 4:35 PM

SM: u good aarr..i like!
NP: we always gud girl kan? kan?...

SynicalMind Says:
August 18, 2011 at 11:24 PM

LW and NP: you two are always be a good vogue girl, sesuai? hahahaa...!

NenekPenne Says:
August 18, 2011 at 11:37 PM

SM: thats more like it..

yeahhhh we like it...

LW: always good girl..kadang2 jer bad girl and mean girl...

SynicalMind Says:
August 18, 2011 at 11:48 PM

...kembang hidung.

Lady Windsor Says:
August 19, 2011 at 12:26 AM

SM: owhh terharunya aku...meh2 aku blanja ko buka puasa...@ beli jiwa!
NP:yeahh..we are..only 2 of us...kan? kan?

SynicalMind Says:
August 19, 2011 at 12:33 AM

aku di dalam kebingungan kerana entri bertajuk catatan seorang demonstran (2) mempunyai pengkomen yang berbaris secara tak terkawal... (masuk baris!)

Lady Windsor Says:
August 19, 2011 at 1:09 AM

wakakakaka...sekali lagi...kalu ada emoticon gelak guling2, aku akan press berkali2...

SynicalMind Says:
August 19, 2011 at 1:12 AM

LW: tapi ingat, cerita pasal gie ni agak serius jugak pada aku, tolong sampaikan sedikit perkhabaran kepada kawan-kawan ko kat seberang sana mengenainya jika ada kesempatan...

Lady Windsor Says:
August 19, 2011 at 1:40 AM

insyaAllah..aku akan roger abang Rahim (Abdul Rahim Qahhar) di Jakarta..brader ni penggiat sastera di Indon...maybe dia tahu...

SynicalMind Says:
August 19, 2011 at 1:44 AM

pasti...