leftenan adnan dan bola

| Friday, July 29, 2011 | |
Petang semalam.
Sepanjang perjalanan on the way balik kerja.
Dari pandangan seorang penunggang motosikal berhemah, aku boleh nampak fenomena yang agak asing tapi dah lama aku harapkan.
Ada sorang mamat bawak satria hijau, pakai baju biru lengan merah.
Ada dua orang brader naik LC hitam, dua-dua pakai baju biru lengan merah, kat mudguard ada bendera Malaysia.
Masuk kawasan perumahan aku, kat traffic light exit ke KESAS ada van putih. Kat dalam ada tiga orang. Yang driver tua sikit rambut botak tengah, mungkin bapak pada dua orang lagi tu kot. Dua orang je pakai baju biru lengan merah. yang sorang lagi baju kuning jalur hitam.

...

Malam Tadi.
Tepat 8:31 malam, aku tekan 801 kat remote Astro.
Memang betul, memang sah. Tiket yang dekat 90 ribu dah abis jual.
Pemandangan yang aku jarang tengok. Kali terakhir kalau tak silap masa Sukan Komanwel dulu. Tu pun masing-masing pakai baju macam ada acara anekaragam Tadika Seri Pagi. Tak sekata langsung.
Tapi malam tadi, majoriti aku tengok cuma ada dua jenis baju je. Biru lengan merah, kuning jalur hitam.
Memang betul orang dok kata bola sepak (atau sepak bola kat negara jiran) ni sukan nombor satu, walau pun kita agak mustahil nak memiliki pasukan pada ranking teratas termasuklah untuk kalangan negara serantau.
...

Kegilaan yang aku tengok dengan menggunakan mata aku ni, suatu yang amat sihat. Aku suka, suka aku tengok.
Menunjukkan peminat bola sepak kita tak pernah meninggalkan pasukan kita sendirian walau seteruk mana pun diorang `main telur' kat atas padang.
Semangat tu, semangat!
Keghairahan untuk menyokong dan sama-sama berjuang bersama-sama pasukan dari bangku penonton sehingga wisel penamat. Cuma, yang aku tak berapa berkenan pasal kesetiaan.
Kesetiaan...!
Tak salah penyokong menagih kemenangan dalam setiap perlawanan, itu hak mereka sebagai penyokong. Diorang dah sanggup beli jersi yang harga bukan puluh-puluh ringgit (ketepikan pasar malam!), balasan yang diorang dapat sepatutnya bukan sekadar kemenangan semata, at least kalau kalah pun biarlah pasukan kita main secara bermaruah dan bukan macam budak perempuan bawah 12 tahun main bola jaring. Hak korang, korang patut tuntut.
Tapi, sebagai pasukan yang memerah keringat penat-penat nak `main telur' atas padang bukan senang. Jadi mereka juga berhak mendapat kesetiaan daripada para penyokong.

...

Malam tadi, aku dah nampak seat stadium mula ada yang kosong start minit ke 85:00 lagi. Come on la!!! Berjuang la wei.. Perjuangan tu bukan sepatutnya bersama-sama dengan pihak yang menang je. Tapi perjuangan tu menuntut kesetiaan yang jitu. Sorak sampai ke titisan peluh terakhir, selagi wisel tak ditiup lagi, selagi tu korang jangan bangun langsung. Nama Ultras Malaya tu je dah menunjukkan makna yang besar. Tapi semangat yang segelintir penyokong kita tunjukkan memang jauh ke laut!

...

Aku paling respek dengan supporters Timnas Indonesia...



Apa salahnya kita tanamkan semangat perjuangan dan kesetiaan tu macam manusia legend yang ni...

2 comments:

Mommy Fara Says:
July 29, 2011 at 3:25 PM

ULTRAS MALAYA yg jitu still duduk bersorak even game habis. Tgk tak ARENA after game smlm?

SynicalMind Says:
July 29, 2011 at 4:14 PM

ya, tengok sampai ada technical problem yang satu malaysia nampak... hahahaa! mungkin cuma 1% je yang bukan ultras sejati. belum wisel dah angkat punggung.