BAD COP vs GOOD COP

| Wednesday, July 13, 2011 | |
Tiap kali aku log in fesbuk, mesti aku kena tanya...
"What's on your mind?"
Tapi hari tu aku jawab..
"Polis babi!"

***

siang tadi...

tengahari sebenarnya dalam pukul dua lebih. dah masuk ofis hour, tapi aku kat luar. sukati aku la, menteri tu pak ngah aku... kat kedai makan tepi jalan area kerinchi yang tak berapa nak sedap tapi ramai orang, aku makan sorang-sorang.

nak angkat bontot pegi bayar duit nasik dengan sirap limau kat akak gemuk tu, nampak satu muka yang macam familiar je. dengan raut muka agak panjang lebih kurang latiff borgiba, takde misai takde janggut... macam sial, tak jantan langsung siak, nasib baik ada nampak halkum! aku datang dekat...

"abang ni keja polis trafik kan?". aku tanya, muka gamble.
"haah", dia jawab...
aku sengih, dia blah...

sah! dia ni la yang selalu jaga trafik petang-petang kat traffic light Jalan Universiti depan KWSP tu. kadang-kadang kat roundabout Jalan Othman, takpun kat short cut masuk KESAS dari Sri Manja. sekarang tima pagi kadang-kadang kat NPE exit Jalan Gasing.

aku memang respek brader ni, ada penah sekali aku balik keja naik keta lalu kat depan PPUM. tengah-tengah jalan jem. hujan pulak dah macam renyai-renyai sikit. selamba je aku tengok brader ni jaga trafik tak pakai rain coat. lagi aku respek, masa tu bulan puasa. aku tengok member dia yang simpang UM tu macam dah tak tentu arah kena ujan, takut telur kecut kot.

dalam dua tiga hari ni, aku makin kerap keluarkan kata-kata hina kat polis, mungkin rasa amarah belum pulih kepada tahap yang sepatutnya kot. biasa la, siapa yang tak ada rasa benci walau sikit pun kat polis kan. kena pau dengan polis memang tak heran la. cuma, dalam sesetengah kes, rasa hormat aku tetap ada pada mereka ni walau hanya segelintir je.

bila sebut perkataan polis, aku memang jaki yang amat... itu memang aku tak pernah nafikan.
bahagian yang positif pulak, dengan adanya mereka ni aku akan rasa timbulnya sedikit (?) rasa selamat walaupun aku tak pernah langsung mengharap pada mereka ni. apa pun, perkenalan aku dengan brader polis trafik ni (bukan berkenalan pun, cuma tanya kerja apa je. ok la tu, lain kali kalau terserempak kat simpang jalan, aku bunyikan hon lambai tangan) tetap tak mengubah persepsi aku pada profesion dan mereka yang bergelar polis.


ah, rasa bodoh pulak aku cerita pasal polis ni. cari pasal kat fesbuk lagi best!!!

0 comments: